Alla inlägg under februari 2008

Av Tindra - 19 februari 2008 18:27


Jo så var det.
Tog mig iväg till willys. Det var till att stångas åt höger och vänster med pensionärerna.
Kändes som om jag var yngst.  Jag är ju *bara* sjukpensionär.
Men jag tar iaf hänsyn till dem omkring mig.
Det är mer än man kan säga om många av ålderspensionärerna.
Dom tränger sig, knuffas och gnäller.
Ja inte alla förståss men väldigt många av dom.
Ska inte dra alla över en kam.

Det värsta med storhandlingen är *packningen av kassar*
Handlar man för flera veckor så blir det ju en del.
Föreslog att dom kunde anställa ungdommar som *packers* som finns
på vissa ställen i usa.
Precis som det låter är deras jobb att hjälpa till att packa när någon handlat mkt eller har ngt handikapp el. dyl.
JÄTTE poppis bidde jag... **INTE**
Killen i kassan bara grymtade och såg sur ut..

Nåja.. Sen for jag hem fick allt handlat på plats i kyl, frys och skafferi.
Så var det dags för träning.
Kände inte direkt för det för det hade varit så stressigt under dagen så långt.
Vi tog oss iaf dit och väl där gick det jätte bra.
Jag sprang fem kilometer utan paus idag.. Genomsnitts hastighet 8,2 kilometer i timmen..
Inte illa pinkat av en trähäst...(som pappa skulle sagt)

Efter träning kände jag inte för ngn fet mat utan vi handlade hem idag.
Kyklingsallad till oss vuxna tränande..
Och pizza o kebab till den yngre mer kräsna skaran.

Nu återstår väl att sjunka ner i soffan en stund.
Kanske med en mugg varmt te..
Det var rätt kyligt att gå med hunden nu. Blåste kallt.

Vi får se om jag återkommer mer i kväll.
Annars får mina besök hos er vänta till i morgon..

Jätte kramiz
Tindra

Av Tindra - 19 februari 2008 09:50


Japp strax är det dags för pensionärs rally.
Nu är jag ju inte mer än 42år men likförbaskat är jag pensionär.
SÅ.. När min lilla pension är slut och en ny trillar in på kontot,
ja då gör den det för en miljon *äkta* pensionärer också.

Skåpen skriker ekande i köket och handling är ofrånkomlig.
På med armbågsskydden, focusera blicken o köra kundvagn så det ryker
det är min förmiddag idag.

I eftermiddag ska jag iväg till Nautilus också.
Förhoppningsvis är det rätt lugnt med folk där så jag kan köra mitt
race på löpbandet.
Armarna är inte mkt o ha idag. Kommer nog räcka med att *armbåga* mig fram på Willys.

Ute skiner solen och egentligen hade jag mkt hellre varit ute i skogen än i en tjockfull affär men vad gör man när allt börjar ta slut i skåp och skafferi.

Måste rusa nu.. Tittar in till er senare idag..
Nu blir det fullt ös ett tag här..

Kramar till er allihop.
Tindra

Av Tindra - 19 februari 2008 00:22


Tyst det är i huset...

JA JA jag vet att julen är över för länge sedan men orden passar in här hos mig just nu.
Alla sover och bara jag är vaken.
I morg..... Hmm jag menar idag, så har jag en del att styra med så jag vet inte hur mkt tid det blir över till bloggning.
Först ska jag ta mig in till stan och storhandla..
Pensionen kommer ju i morgon till liten sjukpensionist.
Efter det lär jag vara rätt trött.
Ska hämta dotter kl.14 för att sen åka till gymet.
Med tanke på armarnas mående och stundande storhandling så tror
jag inte det blir ngt mer än cykel och löpband för mig i morgon.
Men jag kan meddela att jag är glad.
Vågen.. Ni vet den jä... maskinen som skall visa vikt, den har inte rört sig på länge. Men nu äntligen ser jag en svag liten kurva neråt..
JIPPIEEEEEEEE....
Nu gäller det att hålla i tränandet och INTE äta godis och annat onyttigt.
Men det ska nog gå bra.. Blev sporrad av wowfaktorn på gymet senast.
Han hade loosat över 20 kilo. Jag är glad om jag får bort ca 6 kilo.

Nu ska jag smyga in i säng.
Natt människa som jag är så har jag lärt mig precis hur jag ska gå i mörkret för att hitta min säng, UTAN att det knarrar i golvet.

Mr.Blund skulle nu vara en välkommen gäst men är rädd att han är upptagen på annat håll..

Natti kramar
Tindra

Av Tindra - 18 februari 2008 17:30


Har fått lite frågor om det här med fibromyalgi.

Fibro är en sjukdom som får många människor smutskastade.
En osynlig sjukdom som är rent djävulsk.

Jag själv drabbades när jag vid 24 års ålder väntade mitt första barn.
Genast blev man klassad som arbetsskygg, hypokondriker, lat mm mm.
Någon sa till mig att om man utvecklat fibro under en graviditet så kan den bli bättre vid en NY graviditet..
Så var inte fallet för mig.. Det blev etter värre.

Fibromyalgi kan man ha i olika grad.
Somliga klarar att sköta ett arbete, andra kanske får gå ner i tid.
Sen finns det såna som jag som idag är sjukpensionerad pga av Fibron.

Jag ska nu försöka beskriva sjukdomen så ni förstår att det inte
handlar om lathet eller att man är arbetsskygg.

Tänk er....
Ni sitter i soffan och har en mysig kväll med den ni har kär..
Denne person vill av kärlek och omtanke låta sin hand stryka dig över ryggen.
Den lätta beröringen känns som om hans hand är ett rivjärn eller som att han strycker över en brännskadad rygg. Bara att nudda kan när det är som värst räcka för att man brister ut i gråt.

Eller.
Du går till kylskåpet  för att ta fram en liter mjölk..
Plötsligt finns inte kraften i handen eller armen.. Du, antingen tappar paketet eller får inte alls ut det ur kylen.

Eller..
Du mår hur bra som helst.. Så helt plötsligt.. Lika snabbt som man vrider på en dimmer för en lampa,  lika snabbt får du sån värk och smärta
i en arm, en hand, ett ben eller allt på en gång att du inte kan göra något alls.
Kanske får man höra från någon som inte förstår att, Jamen gå du o lägg dig en stund så blir det bättre.
Nu är det så att fibro attackerna varierar väldigt i både styrka och längd.. Kanske är det över på en timme eller så kanske du blir vaken hela natten av den infernaliska värken.

Hur värken känns är väldigt individuellt.
En del kan som sagt klara att arbeta och andra inte. Men själv känslan kan beskrivas så här.

Tänk dig...

Du tar en mixer...
I den stoppar du din värsta träningsvärk du upplevt, din värsta huvudvärk, din värsta tandvärk, känslan av att rulla i bränn nässlor, känslan när du skär dig på ett papper och sen kryddar du med känslan när man slår sig hårt på tummen med en hammare.
Blanda allt detta och  portionera ut det på alla muskelfästen i hela kroppen. Kanske inte på alla ställen samtidigt.
När det väl går över på ett ställe så *vips* får du en portion någon annanstans.
Där har ni känslan av fibromyalgi.

Själv är jag mest drabbad från höfterna och uppåt.
Det är därför jag klarar att springa.
Tyvärr har jag nu även fått känningar i underbenen. Men inte så illa att jag inte kan gå tack o lov.
Löpningen är det enda jag har som jag verkligen kan träna.
Jag går på Nautilus och springer på deras löpband vintertid.
Maskinerna använder jag när jag har en bra dag.
Vissa dagar kan armarna funka och vissa dagar inte.
Vissa dagar kan jag ha vikter  och vissa dagar får jag göra bara rörelserna utan vikter eller inte alls.
Jag försöker göra det jag kan när jag mår bra men oftast straffar det sig och armarna är obrukbara ett tag efter. Fingrarna har fått sina portioner i muskelfästena vid varje led.

Det är en djävulsk sjukdom som inte syns.
Vet inte hur många gånger jag suttit och tittat på mina obrukbara händer och bara önskat att dom åtmindstonde kunde vara svullna eller röda så folk SÅG att ngt var fel.

Kommer någon o har brutit en tumme eller en arm så är det ju VÄLDIGT synd om dom... Jo det är det ju naturligtvis, men jag önskar att det gick att få folk att förstå smärtan och värken vid denna osynliga sjukdom. En bruten arm läker..Fibron finns alltid..

Det är inte ofta jag beklagar mig över den. Det hjälper ju ändå inte.
Men vissa dagar när det är som allra värst så kommer nog  ett o annat YNK över mina läppar också.

Man vill få folk att förstå att uppskatta sina FRISKA kroppar.
Att njuta av allt de faktiskt kan göra.
Tyvärr kan ingen annan än en annan med samma sjukdom helt förstå.
Jag måste säga att jag faktiskt kan förstå dem som misstror oss.
Oftast ser vi pigga och glada ut..
Oftast är det såna som VILL för mkt.. Såna som alltid kämpat både fysiskt och psykiskt som drabbas.

Jag själv gör ofta för mkt..
Det blir lite så att man känner sig mindre värd om man inte kan lika
mkt som alla andra.
Grannfrun kanske putsar alla fönster på undervåningen och sen glatt studsar iväg o handlar.
För mig kan ETT fönster mkt väl få mig däckad en hel dag, ev ett dygn.

Min förhoppning är att jag fått upp ögonen på iaf någon där ute.
Fått någon att inse att vi inte simulerar, att vi inte är lata.
Vi må se pigga och glada ut utanpå men inuti lider vi av detta djävulskap som fibron är..
Jag är aldrig HELT värkfri.. Jag har alltid MER eller mindre ont.

Alla ni som är friska.. NJUT av allt ni kan göra..
Gläd er åt närhet och smekningar..
Gläd er åt att ni kan göra det mesta utan att få ont.
Skulle ni drabbas så skulle ni ångra bittert allt ni inte provat och njutit av innan..

Hoppas detta inlägg fått iaf  någon att förstå helvetet med fibro.

Kramar
Tindra

Av Tindra - 18 februari 2008 15:05

Skrev ju att jag hade vallmofrö på frallorna..

När jag stod där med ägget vispat så såg jag att just
vallmofröna var slut..
Då tog jag Citronpeppar ist..
Ja ni läste rätt..
CITRONPEPPAR..
Det blir kalasgott på frallorna.
Pensla med ägg. Strö på citronpepper o vips har ni smaskiga frallor.

Kom på det av ett misstag.. Skulle ha på vallmofrö men tog fel burk.
Ett av de bästa misstagen jag gjort när det gäller bakning.

NU utgår jag.. MÅSTE få lite gjort.

Kjamizar
Tindra

Av Tindra - 18 februari 2008 14:44


Nu ligger frallorna där under bakduken.
Köket doftar gott oc jag känner mig nyttig.
BÅDE långprom med hunden och brödbak avklarat innan mannen
kommer hem från jobbet.

*lyfter blicken*
JA VISST JA... Blommorna.. Dom skulle ju ha vatten dom också..
Jaja dom är inte döda än iaf. *fniss*
Skulle vilja ha lite pengar över och köpa lite nya blommor.
Dessutom måste jag nog ta mig i kragen o plantera om några av
dom om dom inte ska avlida det här året.

Dottern som sovit hos sin pojkvän kom hem för en stund sen.
Tog max en halvtimme innan hon fråga om hon fick sova hos
en annan kompis..
I ett vilt försök att inte verka FÖR glad sa jag att..
-Hmmm.. tjaaa det kanske du kan få....Ok du får...

Ärligt talat har jag gruvat mig lite för denna sportlovsvecka.
Inte trott jag skulle få ngn egen tid överhuvudtaget.
Men nu känns det helt ok.
Idag har jag haft mesta delen för mig själv och fått gjort en massa.
Sen lär det dröjja i morgon innan dotra kommer hem för jag har inte
bilen förrens fram på kvällen.
Misstolka mig inte nu.. Jag älskar min dotter otroligt mkt.
Men min egentid är väldigt viktig för mig för att jag ska kunna vila och må någorlunda bra samt kanske hinna måla lite emellanåt också.

Hoppas ni har det bra allihop där ute..
Tack alla som lämnar kommentarer..Kul att se vilka som tittar in
och så kan man ju dessutom återgälda besöket ;)

Kramizar till er hela högen
Tindra

Av Tindra - 18 februari 2008 12:24

Så har ännu en vecka tagit sin början..

Tog en tablett igår kväll eftersom Mr.Blund inte är helt att lita på.
Nickade till i soffan..
Fick en buff i sidan.

-Ska du inte gå o lägga dig ist? frågade mannen.
Såg mig förvirrat omkring och likt ett barn tvärnekade jag..

-Näääe, jag är inte så trött..
SNARK... så nickade jag till igen.
Efter ännu en buff i sidan gav jag upp.
Erkände och kravlade mig upp i sängen.
Sov som en liten nöjd gris hela natten.
Vilket blev då resultatet av detta.
Jo..
När jag steg upp var jag PIGG.
Läste tidningen och åt en nyttig frukost.
Tog ut voffen på en o en halv timmes promenad.
Väl hemma igen har jag nu satt en dubbel bröddeg på jäsning.
Känner mig väldigt nöjd så långt.
Det var kanon väder när jag o voffen gick ut men nu har det mulnat
på igen så jag är faktiskt glad att jag gick ut direkt på förmiddagen.

Medan jag snodde ihop bröd degen bestämde jag mig för att
det får bli ärtsoppa till oss vuxna ikväll. Det är ju så gott men färsk
fralla till.
Ungarna får blodpudding med lingonsylt som dom gillar.

Brödet jag baka består av 1/4 grahamsmjöl 1/4 rågsikt  2/4 vetemjöl.
I spadet har jag lite salt, en msk sirap och en vitlöks klyfta.
Innan det åker in i ugnen penslar jag med ägg o stör på vallmofrö.
Blir kanon gott och doftar ljuvligt.

Sitter o skriver detta under första jäsningen.
Andra jäsningen ska jag fördriva med att vattna blommor.
Ser att de ser lite sorgsna ut i fönstret här..

Nu ska jag passa på att snabbt börja titta in hos er som jag har länk till.
Om jag inte hinner alla nu så får jag ta resten under nästa jäsning efter att blommorna fått sitt..

Kram
Tindra

Av Tindra - 17 februari 2008 18:33

Idag steg jag upp tidigt med hunden.

Fixade frukost och packade träningsbagen.
Hängde på låset när de öppnade och det var till en början rätt lugnt
där inne. I simhallen som man passerar för att nå gymet var det
dock mer aktivitet.
Nåja...
Jag körde alla maskiner jag har på min lista.
Kom på att jag glömt mitt knäskydd så jag nöjde mig med att springa

3,3km idag.. genomsnitt 8,5km/tim
Det får bli mer löpning på tisdag. Om ni inte någon annan hinner occupera löpbandet.
Pratade lite med en kille på gymet idag.  (därav wowét)
Det var lite kul. Vi hade samma *tänk* när det gäller träning och kämpar mot samma frestelser...
Att han sen var trevlig gjorde det inte sämre. Såg bra ut gjorde han också.
Tur mannen gått iväg före mig. Han har en tendens att bli sotis lite
väl lätt ibland o det kan bli jobbigt.

När jag tränat klart o kom hem fick jag ta voffen på en promenad också.. *Extra träning..*
Lagade till en indonesisk fiskgryta idag.
Gott och relativt magert... Starkt var det men det gillar jag väldigt mkt.

Efter maten fick jag akut huvudvärk o har legat tills nu.
Hinner inte runt till er alla ikväll..
Strax börjar ju Miami Ink på tv o sen brukar kvällen bara POFF försvinna på ngt konstigt sätt.
Ska ta mig tid i morgon och hälsa på hos er alla...

Var rädda om er..
Kramelikram
Tindra

Ovido - Quiz & Flashcards