Direktlänk till inlägg 22 februari 2008

Om ormar som husdjur / keldjur

Av Tindra - 22 februari 2008 18:27


Fick en fråga från Sissi om hur det är att ha orm som husdjur.
Jag förstod på frågan att tanken var om det går att kela med en orm som med en hund t.ex

Min Emma, boan jag hade, hon var verkligen kelig.
Inte som en hund som kommer och möter en vid dörren.
Men det har ju sina förklaringar.
Om man har orm måste man ha dom instängda med lås när man inte håller på med dom.

Emma tycke om , precis som hunden, att ligga i knät.
Om jag satt på balkongen och det var soligt och varmt så ville hon gärna vara med mig där.
Och FAKTISKT så kan en orm kela på sitt vis.
Emma kunde ligga i knät i solskenet.. Men om jag inte brydde mig om henne....
Ja då sträckte hon upp sig mot mig.. Kom med sitt huvud och buffade mig på kinden..  Ungefär som en katt som vill ha uppmärksamhet.
Klappade man henne en stund igen så var hon nöjd.

Matas behövde hon bara göras varannan vecka ungefär beroende på hur stor portion (läs råtta) hon fick.
Hon skällde aldrig ut gäster som en hund kan göra heller *fniss*

Sen har många förutfattade meningar att ormar är kalla och slemmiga.
Det är helt fel.
Ormar är växelvarma och håller därför samma temperatur som rummet eller terrariet. Det kan kännas svalt för vi människor har ju en annan temperatur.
Slemmiga är de inte alls. Tvärtom..
De känns som siden att ta på. mjuka och fina..

Min Emma bodde hos mig tills hon var ca 2 meter lång.
Då sålde jag henne till en seriös kille sthlm som har uppfödning av Boa.
Anledningen att hon blev såld var att min dotter då började bli så stor att hon kunde ställa sig upp och pilla upp skåp och annat.
Även om det är högst osannnorlikt att ormen skulle attackera henne så
tog vi det säkra före det osäkra och såg till att hon kom till ett bra hem där en fästman väntade på henne.
Idag finns det nog rätt många *små emma* runt om i landet som har min Emma som mamma.

Något Emma var väldigt duktig på var att hålla Jehovas Vittnen borta.
När det ringde på dörren och jag såg att där stod två pers med häften och bibel i högsta hugg, genom titthålet i dörren, så tog jag Emma om halsen och öppnade..
Kan lova att dom drog fortare än kvickt.. *minns och garvar*

Om nu någon tänker på att skaffa orm så finns det lite att tänka på.
Idag är krav på att terrarium ska ha lås.
Man bör läsa på mkt och gärna ta kontakt med någon förening där man kan få hjälp och råd om det behövs.
Boa och Pyton blir riktigt långa och ska helst ha ett rejält terrarium..
De ska kunna sträcka ut sig helt och det ska finnas plats att bada som de tycker mkt om.

Som nybörjar orm rekomenderar jag antingen en strumpebandssnok eller en majsorm.. Den sista ska man se till att få så ung som möjligt. De behöver hanteras mkt för att vara helt snälla..
Majsormarna jag hade åt syrsor.. Där finns en sak att tänka på också..
Se till att dom inte kan komma ur burken man förvarar dem i..
Vi hade ett par som smet.. De gör ingen direkt skada MEN..
En syrsa LÅTER..
Mycket... Gärna.... och helst när du vill sova.
Dessutom kommer de in på ställen du inte kan tänka dig.
Min dåvarande pojkvän revner ett antal lister i ren frustrarion en natt när han inte kunde sova för spelandet..
Det visade sig att de rackarna satt bakom en plast list in till sovrummet.
Jag skrattade gott men han tyckte det var mindre roligt..

Hoppas jag har lyckats förklara någorlunda nu så ni kan förstå att ormar mkt väl kan vara keliga men inte på samma sätt som hund o katt..

Ha det gott nu..
Dags för soffan och invänta Lets Dance..
Kram
Tindra

 
 
Dockmamman

Dockmamman

22 februari 2008 19:56

Har gett dig en sak på min sida/Kram

http://stickmonster.bloggagratis.se

 
Charlotte

Charlotte

23 februari 2008 15:08

Ormar! Min son vill ha en ödla. Här där jag bor måste man registrera sig i kommun om man ska ha orm som husdjur, förr kostade det men nu är det gratis. De har väl gjort så för att ha koll på alla ormar. Jag är inte ett dugg rädd för ormar, kan tycka de är vackra men att ha en i huset nja... nä det vill jag nog inte. Hoppas allt är bra hos dig. Vet du hur det är med Dockmamman? Blev riktigt orolig när jag läste hennes inlägg.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Sissi i Norge

Sissi i Norge

23 februari 2008 18:34

Takk for den! Jeg har tatt på en boa i England en gang, og var overrasket over at den faktisk var god å ta på. men jeg torde ikke holde den, og det angret jeg faktisk LENGE på da jeg kom hjem.
I dag har jeg skrevet om mine barndomsminner, hvordan jeg kom til å mislike hester...som tydeligvis alle andre enn jeg liker...
Takk igjen for et flott innlegg!!

http://sissi-mor.bloggagratis.se

 
Charlotte

Charlotte

24 februari 2008 13:32

Tror jag skrev en kommentar om ormar till dig, men jag kan bara inte komma ihåg om det var just då som jag hela tiden glömde spamkoden... nåja! Ormar är ormar, vill inte ha dem i hus men jag är inte rädd för dem. Hade varit skoj att få se din Emma, men förstår att du sålde henne. Vet du vad jag gjort, jag har målat med akrylfärg, EN KO! Fast den är inte klar, ska fortsätta senare idag tror jag.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Leva

Leva

25 februari 2008 10:38

Åter hemma igen, med fulladdade batterier så det räcker till dig också ;) Kram i stora lass /Leva

http://leva.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tindra - 8 april 2008 18:22

Jag vill passa på att tacka alla som följt med mig till min nya adress.Till er som missat att jag flyttat och kanskeändå vill titta in ngn gång är adressenhttp://stollan.blogspot.comVälkomna att följa med ni som vill. ...

Av Tindra - 7 april 2008 23:35

Ja ni får länka till mig om ni vill det. (några har frågat)Jag har ju möjligheten att låsa om det går helt överstyr.Kom att tänka på att många verkar titta in här som aldrig gettsig till känna.Därför lämnar jag nu min nya adress här så även ni kan hä...

Av Tindra - 7 april 2008 17:53

Nu flyttar jag hem till min gamla blogg.Tror jag har meddelat alla här den nya adressen. Om jag missat ngn så är det bara att hojta till så får ni denom ni vill forts följa mig.Bloggagratis har varit en bra mellan landning för mig men känneratt jag s...

Av Tindra - 7 april 2008 11:09

Nej jag kunde inte somna i vettig tid igår.Strax efter midnatt låg jag i min säng.Jag blundade och försökte slappna av.Kände stillheten sakta fylla mig och hörde småfåglar glada sång....*satt mig käpprakt upp i sängen*Hallucinationer? Har jag blitt h...

Av Tindra - 7 april 2008 10:59

Ja det skulle vara intressant och höra hur många av er som läser hos mig som skulle följa med och läsa hos mig om jag bytte blogg.Har funderat på det en längre tid.Jag hade en blogg jag trivdes bra med men vissa omständigheter gjorde att jag pausade ...

Ovido - Quiz & Flashcards